Werkhouding

Om tot een vlot leerproces te komen wordt van kinderen heel wat verwacht. Zo moet een kind enerzijds over de nodige intellectuele mogelijkheden beschikken, maar anderzijds ook over een voldoende rijpe leerhouding. Vaak lukt het allemaal wel in een één-één situatie, maar loopt het fout bij het functioneren in groep omwille van de vele externe prikkels.

Enkele voorbeelden van werkhoudingsproblemen:

 

  • het kind begint niet aan zijn werk.
  • het kind is al begonnen met werken vooraleer de volledige instructie gegeven is.
  • het kind stopt met werken en begint rond te kijken.
  • het kind vergeet delen van de taak te maken
  • het kind droomt weg, is afgeleid of begint te prullen

 

Voor deze kinderen kan het nuttig zijn om de nodige werkhoudingsvoorwaarden in te oefenen in een kleine groep.

Onder de term werkhoudingsvoorwaarden verstaan we:

  • stil zijn
  • stil zitten
  • vinger opsteken
  • een goede luisterhouding aannemen

Ook het gestructureerd aanpakken van een opdracht is voor heel wat kinderen nog moeilijk. Ze starten vaak impulsief en gaan vervolgens gissen en missen. Uiteindelijk lopen ze vast in hun wirwar van denken en geven het zoeken op. Door het veelvuldig falen en opgeven krijgen deze kinderen soms een negatiever zelfbeeld. Bij kinderen met werkhoudingsproblemen merken we dan ook regelmatig dat faalangst de kop opsteekt.

Hoe brengen we nu structuur in die ‘denkchaos’? We werken aan de hand van de methodiek van Meichenbaum.

  • Verkennen van de opdracht of het materiaal
  • Opdrachtanalyse: “Wat moet ik doen?”
  • Stappenplan maken: “Hoe ga ik het doen?”
  • Uitvoeren van de opdracht: “Ik maak mijn werk”
  • Controleren: “Ik kijk mijn werk na en verbeter indien nodig”

Praktisch

We organiseren groepsbegeleidingen per leeftijd, waarbij de inhoud afgestemd wordt op het ontwikkelingsniveau van het kind.

Nieuwe groepen worden opgestart op basis van het aantal aanmeldingen. We werken in groepjes van ongeveer 6 kinderen. In september start er sowieso een groepje, nadien is het afhankelijk van het aantal aanmeldingen.

Meer info:

Sofie Wyns, psychologe: 0494/71.23.67 of Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

 

 

Girafkes-nieuws:

Vanaf september breidt ons logo-team uit:

Welkom Annelies!

Vanaf 1 juli nieuw in 't Girafke:

Jozefien Sterckx: Diëtiste

jozefien@girafke.be of 0471/46.34.54

MOMENTEEL HEBBEN WIJ

EEN VACATURE VOOR:

Kinderpsychiater

Voor meer info: 0475/40.28.16

Vanaf 3de leerjaar

Start nieuwe groepjes op aanvraag

0494/71.23.67 of sofie@girafke.be